Żeń szeń – właściowości ginsenozydy

Najważniejszą substancją aktywną w korzeniu żeń-szenia są tzw. ginsenozydy, które zwiększają zdolność hemoglobiny do przyłączania tlenu. A co za tym idzie lepszego zaopatrzenia narządów w tlen. W konsekwencji wzrasta ilość energii. 

RODZAJE ŻEŃ-SZENIA:

  • Chiński – tzw. właściwy;
  • Koreański – tzw. czerwony;
  • Amerykański;
  • Syberyjski – dzięki zawartej w nim eleuterozydy silnie pobudza ośrodkowy układ nerwowy;
  • Japoński;

ŻEŃ-SZEŃ DLA ZDROWIA:

  • stymuluje receptory GABA w mózgu;
  • zwiększa stężenie acetylocholiny w tkance mózgowej – co poprawia koncentrację i zapamiętywanie – szczególnie u młodzieży i osób starszych;
  • pobudza pracę serca;
  • obniża zły cholesterol i podwyższa dobry cholesterol;
  • działa przeciwzakrzepowo;
  • obniża poziom cukru;
  • zwiększa ilość estrogenów u kobiet, które chronią tkankę kostną przed osteoporozą;

ŻEŃ-SZEŃ NA POTENCJĘ:

  • podnosi lipido;
  • pomaga w zaburzeniach erekcji;
  • ginsenozydy zwiększają uwalnianie tlenku azotu, który wspomaga rozkurcz naczyń krwionośnych;

ŻEŃ-SZEŃ W SPORCIE:

  • ułatwia zużycie tlenu w komórkach organizmu;
  • obniża poziom kwasu mlekowego, zmniejszając bóle mięśni;

Jak każda substancja lub witamina ma mnóstwo pozytywnych właściwości ale także są pewne przeciwskazania. Wynikają one z właściwości, jakie posiadają. Nie każdy może albo powinien stosować żeń-szeń. Albo zupełnie powinien go unikać. Istnieje także tzw. syndrom żeń-szeniowy, wynikający z przedawkowania żeń-szenia.


PRZECIWSKAZANIA STOSOWANIA ŻEŃ-SZENIA:

  • osoby z nadciśnieniem i chorobami serca;
  • kobiety w ciąży i karmiące piersią;

SKUTKI PRZEDAWKOWANIA ŻEŃ-SZENIA:

  • podwyższone ciśnienie, bóle głowy;
  • zaburzenia rytmu serca;
  • nadmierne pobudzenie;
  • zaburzenia snu, bezsenność;
  • biegunka;
  • wysypka;

STOSOWANIE i DAWKOWANIE ŻEŃ-SZENIA:

Aby w pełni cieszyć się pozytywnymi właściwościami żeń-szenia, oprócz czytania etykiet i dawkowania, warto znać pewne zasady. Oto kilka wskazówek, jak bezpiecznie stosować tabletki i suplementy z dodatkiem żeń-szenia.

  • 1-3 tabletek na dobę w zależności od ilości wyciągu z żeń-szenia w jednej tabletce (zazwyczaj od 100-400mg żeń-szenia);
  • maksymalnie stosować suplementację ciągiem przez 2 miesiące, a potem zrobić miesięczną przerwę;
  • u osób młodych zaleca się suplementację dwa razy w roku – wiosną i jesienią;

Przykład dawkowania różnych kapsułek żeń-szenia:

  • gdy 1 tabletka zawiera 100mg wyciągu z żeń-szenia, oznacza to, że zawiera 7mg ginsenozydów, i możemy przyjąć nawet 3 tabletki żeń-szenia w ciągu dnia;
  • gdy 1 tabletka zawiera 200mg wyciągu z żeń-szenia, oznacza to, że zawiera 14mg ginsenozydów, i możemy przyjąć nawet 2 tabletki żeń-szenia w ciągu dnia;
  • gdy 1 tabletka zawiera 400mg wyciągu z żeń-szenia, oznacza to, że zawiera 28mg ginsenozydów, i możemy przyjąc nawet 1 tabletkę żeń-szenia w ciągu dnia;

 

 

 

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *