Tłuszcze roślinne, czyli wspaniała alternatywa dla tłuszczów zwierzęcych

Choć tłuszcze od zawsze kojarzą nam się źle, powinniśmy wiedzieć, że stanowią bardzo ważny składnik naszego organizmu oraz znacząco wpływają na jego prawidłowe funkcjonowanie. Wśród tłuszczów, jakie znajdują się w przyrodzie, możemy spotkać tłuszcze nasycone, jak i nienasycone. Tłuszcze nasycone głównie spotykane są w produktach odzwierzęcych. Mogą jednak prowadzić do groźnych chorób krwi, chorób serca czy też złego cholesterolu. Co powinniśmy wiedzieć o tłuszczach i jakich produktów szukać?

tłuszcze roślinne

Czym są tłuszcze roślinne?

Tłuszcze roślinne to jedno z niewielu cennych źródeł kwasów nienasyconych. Mają niezwykle pozytywny wpływ na organizm człowieka. Oleje roślinne są jednym z głównych substratów energetycznych. Tłuszcze mogą występować w kilku stanach skupienia. Przede wszystkim na rynku znajdziemy tłuszcze w postaci ciekłej, czyli oleje, w tym olej rzepakowy, słonecznikowy, olej kokosowy czy migdałowy, a także tłuszcze w stanie stałym, inaczej nazywane utwardzanymi chemicznie – przykładem są margaryny.

Tłuszcze roślinne zbudowane są na glicerolu oraz kwasach tłuszczowych. Dostarcza się je do diety, dzięki czemu mogą stanowić ważny składnik budulcowy każdego organizmu. Ponadto kwasy tłuszczowe nienasycone są niezbędne do prawidłowej pracy mózgu czy układu nerwowego. Stanowią wspaniały rozpuszczalnik dla wielu witamin, w tym A, D, E oraz K. Tłuszcze roślinne korzystnie wpływają na wzrost płodu, prawidłowy jego rozwój oraz wzrost i rozwój narodzonych już dzieci. Nienasycone kwasy tłuszczowe znajdujące się w roślinach to także kwasy omega-6, w tym kwa linolowy, gamma-linolenowy czy arachidonowy.

Tłuszcze z roślin a tłuszcze zwierzęce – czym się różnią?

Tłuszcze zwierzęce posiadają podobne właściwości do tłuszczów roślinnych, jednak obok tych dobrych cech, tłuszcze zwierzęce posiadają również te złe cechy. Przede wszystkim tłuszcze te posiadają nasycone kwasy tłuszczowe, które nie działają korzystnie w przypadku organizmu człowieka. Zawarte w nich kwasy, czyli palmitynowy, stearynowy, mirystynowy oraz masłowy spożywane w nadmiarze mogą prowadzić do niebezpiecznych chorób serca czy schorzeń nowotworowych. Z tego powodu tłuszcze pochodzenia zwierzęcego powinny być spożywane wyłącznie w ograniczonych ilościach.

Nienasycone kwasy tłuszczowe – tak ważne dla naszego organizmu

Tłuszcze pochodzenia roślinnego, czyli w tym olej lniany, olej z pestek winogron, oliwa z oliwek oraz tradycyjne oleje nierafinowane zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe. Są one bardzo ważne dla naszego organizmu. Przede wszystkim znajdują się tam kwasy omega-3 oraz omega-6. Kwasy DHA wchodzą w skład struktury mózgu, wspomagają funkcjonowanie oka, a dokładniej jego siatkówki oraz wspomagają mnożenie się plemników. Istotną role odgrywa także kwas linolowy połączony z kwasem arachidonowym, które razem tworzą hormony tkankowe.

Nienasycone kwasy tłuszczowe znajdujące się w tłuszczach pochodzenia roślinnego wspomagają pracę układu krwionośnego, jak i pracę samego serca. Działają przeciwzakrzepowo oraz antyateromatycznie. Obniżają stężenie cholesterolu. Obniżają ciśnienie tętnicze krwi oraz zapobiegają zawałom serca, powstawaniu blaszek miażdżycowych czy chronią przed udarami mózgu. Zmniejszają ryzyko powstawania nowotworów, a w przypadku ich wystąpienia, nie pozwalają na powstanie przerzutów. Nienasycone kwasy wspomagają wchłanianie wapnia, co zapobiega osteoporozie. Są niezbędne w przypadku złamanych kości, zapalenia stawów, stanach zapalnych skóry czy chorobach reumatycznych.

Oleje roślinne, czyli jak dostarczyć niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych?

Dla lepszego funkcjonowania układu krążenia i nie tylko, warto zacząć spożywać produkty, które są prawdziwie bogate w oleje roślinne, a co za tym idzie – w nienasycony kwasy tłuszczowe. Takie tłuszcze znajdziemy przede wszystkim w olejach roślinnych. Tłuszcz roślinny to głównie olej sojowy, słonecznikowy, rzepakowy, kukurydziany, sezamowy, kokosowy czy oliwa z oliwek, która dodatkowo nadaje wspaniałego aromatu wszystkim potrawom.

W ostatnim czasie modne były nasiona chia, jednak znacznie lepszym wyborem przez wzgląd na zawartość kwasów tłuszczowych jest siemię lniane, które zawiera kwasy omega-3. Zdrowe tłuszcze zapobiegają powstawaniu zakrzepów, ludzki organizm nie jest w stanie się  bez nich obejść. Znaleźć je można w tak przyziemnych produktach, jak awokado, jajka, orzechy włoskie, orzechy brazylijskie, nerkowce, orzechy pekan czy migdały. Czekolada również zawiera te tłuszcze, jednak poleca się szczególnie gorzką wersję w zawartością kakao wynoszącą minimum 60%.

Nienasycone kwasy znajdziemy także w produktach pochodzenia zwierzęcego, a dokładniej w rybach – makreli, łososiu, śledziu czy halibucie. Także warzywa są skarbnicą zdrowych tłuszczy. Znajdziemy je w brukselce, jarmużu czy szpinaku.

Tłuszcze roślinne online to możliwość zaopatrzenia się w zdrowe tłuszcze, które z pewnością poczynią w naszym organizmie zamęt w dobrym tego słowa znaczeniu. W znanym sklepie Frisco znaleźć można dobre śmietany roślinne, z powodzeniem zastępujące tradycyjne produkty pochodzenia zwierzęcego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *