Sposób na bezsenność

Bezsenność dla wielu to koszmar. Może pojawić się w związku z chorobą toczącą się w ciele, stresem, depresją, nadmiarem wrażeń i hałasu. Jest wiele sposobów aby sobie poradzić z bezsennością ale trzeba poznać jej przyczyny. Brak możliwości zapadnięcia w sen, budzenie się w środku nocy, trudności z ponownym zaśnięciem mogą pojawić się u każdego. Jeśli sytuacja powtarza się przez dłuższy czas to symptom, że nie dzieje się dobrze w naszym organizmie lub życiu. Trwające dłużej niż miesiąc problemy ze snem a także złe samopoczucie w trakcie dnia prowadzą do zaburzenia koncentracji i pogorszenia zdrowia, zapadania na częste infekcje. Brak snu odbija się na wyglądzie skóry i włosów.

Bezsenność a emocje i stres

Silne emocje, zarówno te radosne jak i przykre, mogą wpłynąć na jakość snu. Towarzyszą zakochaniu, rozstaniu, egzaminom, przykrym zdarzeniom. W takich przypadkach jest to krótkotrwała bezsenność. Pomaga wtedy kąpiel, spokojna muzyka. Jeśli nasze życie jest bardzo aktywne, wypełnione obowiązkami powinniśmy nauczyć się wyciszyć przed snem, w przeciwnym razie szybko ulegniemy wypaleniu zawodowemu a i szybciej nasze komórki ciała ulegną zestarzeniu. Długotrwały stres może wpędzić w  wiele chorób dlatego to tak istotne by zapanować nad nim samodzielnie lub poprosić o pomoc psychologa. Dobrym nawykiem jest przestać myśleć o pracy po powrocie do domu choć na początku może to być trudne ale trzeba próbować aż się uda.

Dom powinien być schronieniem, odpoczynkiem, dać możliwość regeneracji. Nadmierne myślenie o wydarzeniach, problemach czy pracy może też odbić się na wadze. Organizm pod wpływem stresu a także złej jakości sen pogarszają metabolizm. Późne spożywanie posiłków, napady głodu w nocy, chęć na słodkie sprzyjają problemom z zaśnięciem. Można wpaść w błędne koło. Warto udać się do lekarza i porozmawiać o możliwych przyczynach występowania bezsenności. Być może to skutek złej diety i niedoboru witamin.

Sposób na zaśnięcie

Złym pomysłem przed zaśnięciem jest spożycie alkoholu, pozostawienie włączonego telewizora czy patrzenie długo w ekran telefonu. Wyciszeniu pomaga ciepła kąpiel, do której można dodać zioła (lipa, lawenda, macierzanka) lub olejki eteryczne (lawendowy). Zanim sięgniemy po tabletki na sen z apteki warto spróbować naturalnych sposobów. Mogą pomóc znane zioła takie jak herbatka z rumianku czy melisy. Ciekawą miksturą nasenną jest napar z bananów z dodatkiem cynamonu. Oba składniki wpływają na utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi, zawierają składniki mineralne i witaminy. Banany są bogate w magnez i tryptofan, które wpływają na neuroprzekaźniki. Wystarczy że plasterki banana razem ze skórką wrzucimy do 1 litra gotującej się wody. Po ponownym zawrzeniu, trzeba go gotować ok 10 min na małym ogniu. Po ostygnięciu dodajemy pół łyżeczki cynamonu. Przecedzamy i pijemy filiżankę godzinę przed snem. Możemy tę metodę stosować przez kilka dni lub okazjonalnie.

Nawodnienie i dotlenienie

Każdy wie, że składamy się w większości z wody a oddychamy by dostarczyć organizmowi tlen. Zdrowy organizm sam z siebie jest chętny do aktywności ruchowej. Jeśli prowadzimy siedzący tryb życia, pijemy za mało wody i mało przebywamy na świeżym powietrzy możemy pogorszyć przemianę materii a to może przekładać się na problemy ze snem. Ruch jest nam potrzebny dla zachowania prawidłowego metabolizmu. W sypialni nie może być duszno, suche i zbyt ciepłe powietrze nie wpływa dobrze na sen. Dobrze jest wywietrzyć sypialnię przed położeniem się do łóżka. Palenie papierosów, nieregularne, źle zbilansowane posiłki, przejadanie się przed snem wpływają na jakość snu. Po pewnym czasie powoduje to złą przemianę energii, w konsekwencji podtrucie organizmu oraz problemy z wagą. Warto sięgnąć po napary z ziół lub naturalne suplementy i zacząć odwracać skutki bezsenności. Równocześnie zadbać o to by nauczyć się prawidłowej higieny snu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *