Wpływ błonnika na odchudzanie

Błonnik można znaleźć nie tylko w naturalnych produktach, które spożywamy na co dzień, ale spotkać go możemy na sklepowych i aptecznych półkach w postaci rozpuszczalnych proszków i nie tylko. Związek, funkcjonujący też pod nazwą włókno pokarmowe, tylko na pozór wydaje się w naszym organizmie niepotrzebny. Aczkolwiek nie poddaje się wchłanianiu ani trawieniu, pełni nadzwyczaj istotną rolę w procesie trawienia oraz wspomaga nasz układ pokarmowy.

właściwości błonnika

Błonnik to mieszanina substancji ze ścian komórkowych roślin, w jakiej składzie dominują nade wszystko związki polisacharydowe. Jego część rozpuszczalna w wodzie (pektyny), znajdująca się w: owsie, jęczmieniu, otrębach owsianych, cykorii bądź jabłkach, pomarańczach, grejpfrutach i ziemniakach, pełni przede wszystkim funkcje metaboliczne. Nierozpuszczalne włókno (celulozy), tak samo istotne, odpowiada za procesy zachodzące w żołądku oraz stymuluje ściany jelita, pobudzając je do perystatlycznych ruchów – zaś poszukiwać go trzeba w pełnoziarnistym pieczywie, płatkach owsianych, suszonych owocach oraz obrzeżnych częściach nasion.

Błonnik pokarmowy jest nader znaczącym fragmentem naszej diety. Jego deficyt może przyczynić się do chorób układu krążenia, trawienia, chorób związanych z przemianą materii, a także próchnicy, sporych kłopotów skórnych, niedokrwistości, osłabienia układu odpornościowego oraz stwardnienia rozsianego. Dieta zasobna w błonnik pomniejsza zachorowalność na nowotwory układu pokarmowego, choć – jak twierdzą specjaliści – w Polsce dziennie spożycie błonnika nie przewyższa jedynie 15 g na dobę. Powinno się jednakże pamiętać, iż kluczem do sukcesu jest wyczucie. Przewyższenie 40/50 g błonnika na dobę może doprowadzić do podrażnień albo skrętu jelita, biegunki, wzdęć i ostrych bólów brzucha. Błonnik spożywany w stosownych ilościach zapewnia jednakże sporo korzyści.

Przez subtelne podrażnienie ścianek jelita ułatwia on trawienie oraz wypróżnianie się, stabilizując pracę jelit. Prawidłowa proporcja, jaka pomoże uniknąć zaparć to – 60% błonnika pektynowego oraz 40% celulozowego. To jedna z wielu zalet błonnika, jaki gwarantuje także rozkwit prawidłowej flory bakteryjnej. Błonnik owsiany pozwala utrzymać dobry poziom cholesterolu, wyłapując trójglicerydy i zły cholesterol. Dzięki regularnemu przyjmowaniu błonnika ilość cholesterolu może obniżyć się nawet o połowę w ciągu prawie trzech miesięcy. Powinny zwrócić na to uwagę przede wszystkim osoby starsze.

Zapewnianie organizmowi właściwych proporcji obydwu błonników pozwoli utrzymać prawidłową wagę – cukry będą wchłaniać się wolniej, dłużej będziemy czuć się syci, a oba typy błonnika wchłaniają nieznaczną ilość tłuszczu. Dzięki przyjmowaniu błonnika proces trawienia może się znormalizować, zaś zbytek toksyn zostaje usunięty z naszego organizmu. Detoks to jeden z istotnych pozytywów – dzięki pozbyciu się wewnętrznych zanieczyszczeń, polepszy się wygląd naszej skóry oraz kolor cery. Istotne jest także lepsze trawienie pokarmów i tym samym oddziaływanie na przebieg fermentacji.

Osoby, jakie śnią o zmniejszeniu masy ciała, powinny mieć na względzie to, iż tylko rozważne wykorzystywanie suplementu może przynieść pożądane wyniki. Błonnik filtruje nasze jelita, pomaga wchłonąć nagromadzoną w organizmie wodę, upraszcza wydalanie pokarmów, jest naturalnym lekiem na zaparcia i biegunki, a przede wszystkim sprawia, iż nie czujemy się ciągle głodni. W suplementacji powinno zdać się na sproszkowany błonnik, jaki jest o wiele skuteczniejszy aniżeli ten w tabletkach. Taki wybór zagwarantuje nam poprawę funkcjonowania układu pokarmowego, natomiast ostrożnie spożywany – od 1 do 3 g dziennie – wpłynie na spadek masy ciała przez uczucie sytości oraz wspieranie przemiany materii.

You may also like...

6 komentarzy

  1. ~milie napisał(a):

    uważam że przy zdrowym żywieniu (płatki owsiane, produkty pełnoziarniste, warzywa) suplementacja błonnikiem jest niepotrzebna…

  2. ~zdrowie napisał(a):

    jedz dużo owoców, warzyw i dostarczaj organizmowi wiele witamin 🙂

    pozdrawiam!

  3. ~przepis napisał(a):

    Na odchudzanie dobry jest ruch i mniejsze posiłki. Czasami w ciągu dnia trzeba poczuć głód by schudnąć. Nie da się bez wysiłku i wyrzeczeń trwale schudnąć.

  4. ~dieta napisał(a):

    Błonnik działa zbawiennie ale i racjonalna dieta.

  5. ~Jus tine napisał(a):

    Błonnik to zbawienie dla wielu. Pozdrawiam.

    • ~Szymek napisał(a):

      Ja dostarczam błonnik suplementem. Kupuje sobie mieszankę nasion w Mapie Zdrowia i piję. Powiem że po 3 miesiącach jestem bardzo zadowolony. Moja waga wraca do normy i czuję przypływ energii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *