Domowe sposoby na ból stawów

Bolące stawy to udręka każdego a w szczególności osób starszych. Praca fizyczna, uprawianie zawodowo sportu, nieumiejętne pochylanie się wszystko to sprawia, że stawy, szczególnie kolanowe i biodrowe, zaczynają szwankować. Pojawiają się zwyrodnienia stawów. Pierwsze dolegliwości  chorób stawów nieśmiało dają o sobie znać po 40. roku życia, ale z całą mocą odzywają się po 60-tce. Czy można je zniwelować do minimum lub chociaż złagodzić ból nie wychodząc  z domu???

Oczywiście brak ruchu szkodzi stawom ponieważ podczas aktywności wytwarza się więcej płynu maziowego, który nawadnia i uelastycznia chrząstkę stawową. Dlatego w ciągu dnia często zmieniaj pozycję ciała naciągając mięśnie. Podejmij lekkie ćwiczenia: spacer, pływanie, nordic walking, jazdę na rowerze. Unikaj nadwagi. Dodatkowe kilogramy obciążają stawy.

Okłady

Do rozluźnienia mięśni i sztywności stawów stosujemy ciepłe okłady. Rozgrzewanie sprawia, że naczynia krwionośne rozszerzają się. Przy ostrym zapaleniu stosujmy zimne kompresy. One też działają przeciwbólowo. Zimno zwęża naczynia krwionośne, obkurcza je, łagodzi ból i obrzęk. Zimne okłady przynoszą ulgę przy bólach zwyrodnieniowych. Do zmniejszenia obrzęków doskonale spisuje się okłady  z liści kapusty. Liście przyłóż  do bolącego miejsca, owiń folią spożywczą, po czym przykryj ręcznikiem. Takie okłady możesz powtarzać kilkukrotnie w ciągu dnia, a także codziennie na noc.

Maści i żele

Do najpopularniejszych środków farmaceutycznych stosowanych w celu łagodzenia bólu stawów należą leki przeciwzapalne, używane przede wszystkim w formie maści lub żelów. Po roztarciu w miejscu bólu w szybki sposób docierają do źródła problemu. Żele redukują napięcie mięśni. Wyprodukowane wyłącznie z  roślin, np. borowiny, kosodrzewiny, żywokostu, kory wierzby, czarciego pazura lub na bazie leczniczej solanki. Na bóle lub w stanach zapalnych stosujmy maści i żele przeciwbólowe oraz przeciwzapalne. W ich składzie jest kwas salicylowy.

Nacieranie i kąpiele solankowe

Naturalne olejki eteryczne z pędów, szyszek sosny nie tylko rozgrzeją nasze stawy, lecz także poprawią samopoczucie i zdolności koncentracji. Do przygotowania takiego olejku potrzebujemy kilka sosnowych szyszek i szpilek (w dowolnych proporcjach) zalanymi 2 litrami chłodnej wody.  Całość gotuj jeszcze przez kwadrans, po czym dokładnie przecedź. Taki oto napar działa  przeciwbólowo, zmniejszają stan zapalny i poprawia sprawność stawów.

Kąpiele solankowe to już inna bajka. Uśmierzamy ból stawów ściągając przy tym skórę. Lecznicze minerały z naskórka przenikają w głąb tkanek. Polecane są kąpiele w wannie zalanej do pełna aby pokryć całe nasze ciało. Temperatura wody w wannie powinna mieć ok. 36-37°, kąpiel powinna trwać około 20 minut. W trakcie kąpieli wcieramy solankę w bolące miejsca. Zabieg wykonujemy 2-3 razy w tygodniu przed snem.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *